Fortolkning af ST-analyse og dens indvirkning

En central faktor i anvendelsen af ST-analyse af fostrets elektrokardiogram (STAN) er læringsprocessen for det kliniske personale. Undersøgelser viser, at korrekt fortolkning af ST-analyse har en direkte indvirkning på både obstetriske beslutninger og kliniske neonatale resultater.

Formål med undersøgelsen

Undersøgelsen havde til hensigt at:

  • vurdere betydningen af læringskurven ved implementering af ST-analyse
  • analysere ændringer i kliniske beslutninger i indledende og senere faser
  • undersøge indflydelsen på obstetriske og neonatale resultater over tid

Klinisk relevans

Resultaterne peger på, at:

  • erfaring og træning i ST-analyse styrker beslutningsgrundlaget i fødselsforløbet
  • læringsprocessen bidrager til færre unødvendige interventioner
  • neonatale outcomes forbedres i takt med øget fortrolighed med teknologien

ST-analyse bør derfor ses som et effektivt redskab, hvor optimal udnyttelse afhænger af systematisk træning og erfaring blandt det kliniske personale.