Fortolkning af ST-analyse og dens indvirkning
En central faktor i anvendelsen af ST-analyse af fostrets elektrokardiogram (STAN) er læringsprocessen for det kliniske personale. Undersøgelser viser, at korrekt fortolkning af ST-analyse har en direkte indvirkning på både obstetriske beslutninger og kliniske neonatale resultater.
Formål med undersøgelsen
Undersøgelsen havde til hensigt at:
- vurdere betydningen af læringskurven ved implementering af ST-analyse
- analysere ændringer i kliniske beslutninger i indledende og senere faser
- undersøge indflydelsen på obstetriske og neonatale resultater over tid
Klinisk relevans
Resultaterne peger på, at:
- erfaring og træning i ST-analyse styrker beslutningsgrundlaget i fødselsforløbet
- læringsprocessen bidrager til færre unødvendige interventioner
- neonatale outcomes forbedres i takt med øget fortrolighed med teknologien
ST-analyse bør derfor ses som et effektivt redskab, hvor optimal udnyttelse afhænger af systematisk træning og erfaring blandt det kliniske personale.